Vakna Uppsala bojkottar Sverigedemokraterna | Sverigedemokraterna Uppsala

Vakna Uppsala bojkottar Sverigedemokraterna

Imorgon torsdag den 7 november var Pavel Gamov, gruppledare för Sverigedemokraterna i Uppsala kommunfullmäktige, inbjuden till evenemanget ”Vakna Uppsala”, som är ett välbesökt frukostmingel för näringslivet i Uppsala.

På evenemanget finns inslaget ”heta stolen”, dit en aktuell gäst bjuds in för att frågas ut. Denna gång var det alltså SD:s tur. Men på onsdagsförmiddagen den 6 november kontaktades SD av arrangören God Morgon Sverige, närmare bestämt i form av Fredrik Arnesson och Niclas Buskenström, som meddelade att partiet inte längre var välkommet alls till vare sig heta stolen eller Vakna Uppsala.

Detta trots att SD Enköpings gruppledare Sven Söderström deltog på ett liknande evenemang den 8 maj i Enköping utan några som helst problem.

Som anledning angavs oro för ”säkerheten”, trots att SD talade om att man har god kontakt med Polisen och övriga berörda myndigheter, som kan garantera säkerheten, samt att partiet har en fullgod säkerhetsenhet som arrangören erbjöds kontakt med, vilket man inte önskade.

Mot slutet av dialogen mellan God Morgon Sverige och SD framkom det att vissa gäster från Uppsalas näringsliv haft starka synpunkter på SD:s medverkan redan från början och att säkerhetsargumentet troligen endast är ett svepskäl.

– Det är uppenbart att Vakna Uppsala bara använder säkerheten som ett svepskäl för att utestänga SD. Man har erkänt att man redan från början när man gick ut med att vi var inbjudna fått mycket starka påtryckningar om att bojkotta oss. Detta trots att alla andra partier i Uppsala varit med på Vakna Uppsala, kommenterar Pavel Gamov, SD Uppsalas gruppledare.

– Nu verkar man inte längre vilja eller orka stå emot dessa påtryckningar utan väljer att bojkotta oss med mycket kort varsel utan någon egentlig anledning annat än att vissa personer kontaktat dem och varit negativa till SD. Det är allvarligt och vittnar om tillståndet för vårt lands demokrati.

Vakna Uppsala (God Morgon Sverige, godmorgonsverige.se)

Vakna Uppsala 7 november (Uppsala Konsert & Kongress, ukk.se)

Vakna Uppsala bojkottar SD (Uppsalanyheter, uppsalanyheter.se, 2013-11-06)

Tårtattack mot SD-ledaren påverkar i Uppsala (Upplandsnytt, Sveriges Radio P4 Uppland, sverigesradio.se, 2013-11-07)