(SD) deltog i kyrkovalsutfrågning | Sverigedemokraterna Uppsala

(SD) deltog i kyrkovalsutfrågning

På torsdagskvällen den 12 september deltog en kandidat för Sverigedemokraterna till kyrkomötet, Uppsala stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige i Uppsala pastorat, i en kyrkopolitisk utfrågning på Katedralkaféet vid Uppsala domkyrka inför kyrkovalet nu på söndag den 15 september.

Kyrkovalsutfrågning

Utfrågningen arrangerades av Svenska kyrkan i Uppsala och hade representanter för samtliga tio nomineringsgrupper på plats. Akademiska sjukhusets kommunikationsdirektör Henrik Pederby var moderator.

Representanterna fick medverka separat under en utfrågning under fem minuter vardera samt svara på allmänna kyrkorelaterade frågor samtidigt.

UNT och 24 UNT var på plats och bevakade utfrågningen. Även Svenska kyrkan själv både livesände och har i efterhand publicerat sändningen på nätet. Mellan 22.00 och 27.30 kan du se den enskilda utfrågningen med  (SD). Ur UNT:s artikel:

Tydligast skillnad märks kanske bland de som tycker att politiska partier hör hemma även i kyrkovalet, och de som inte tycker det. I denna utfrågning deltog Socialdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna som traditionellt ”politiska” partier. Det sistnämnda, SD, vill inte ens att de själva, alltså politiska partier, ska vara med i kyrkovalet.

Kyrkopolitisk utfrågning Uppsala (Bambuser, bambuser.com, 2013-09-12)

Flera valmöjligheter inför kyrkovalet på söndag (24 UNT, unt.se, 2013-09-12)

Tydliga åsikter inför kyrkovalet (Upsala Nya Tidning, unt.se, 2013-09-12)

Svårt att välja? Se utfrågningen! (Svenska kyrkan i Uppsala, svenskakyrkan.se, 2013-09-10)