Ny gruppledare för SD Uppsala | Sverigedemokraterna Uppsala

Ny gruppledare för SD Uppsala

Efter valframgångarna i september gick Sverigedemokraterna fram och fördubblade sig drygt från två till fem mandat i Uppsala kommunfullmäktige. Partiet var mycket nära att få sex mandat, då endast ett hundratal röster saknades i den östra valkretsen för detta. Kommunfullmäktigegruppen för Sverigedemokraterna i Uppsala kommun består numera av åtta personer, nämligen fem ordinarie ledamöter och tre ersättare.

Valframgångarna innebar även att SD Uppsalas gruppledare Pavel Gamov blev invald i riksdagen. Pavel Gamov sitter kvar som ledamot i kommunfullmäktigegruppen och fortsätter därmed i Uppsalapolitiken under mandatperioden men avträder nu som gruppledare.

SD Uppsalas kommunfullmäktigegrupp har således sammanträtt efter valet och enhälligt valt Simon Alm till ny gruppledare för mandatperioden 2014/2018. Simon Alm har under den gångna mandatperioden varit ersättare i Uppsala kommunfullmäktige och arbetat som politisk sekreterare för partiet i landstinget. Han är också ordförande för kommunföreningen SD Uppsala och andre vice distriktsordförande i SD Uppland.

– SD Uppsala har utifrån sina förutsättningar gjort ett bra val och var en av valets stora vinnare i Uppsala kommun. På grund av Moderaternas totala kollaps missade vi vågmästarrollen, men vi kommer att bedriva en aktiv oppositionspolitik för ett tryggt Uppsala även de kommande åren och syna de andra partierna, framför allt de rödgröna. För egen del är jag numera riksdagsledamot men fortsätter också, om än i en ny roll och funktion, lokalt i Uppsala- och Upplandspolitiken, som ligger mig varmt om hjärtat, kommenterar Pavel Gamov, avgående gruppledare.

– Jag är hedrad över det förtroende som visats mig och kommer att arbeta hårt för att förvalta detsamma. SD kommer att synliggöra de andra partiernas destruktiva politik för Uppsala kommun och presentera våra lösningar för en sammanhållen kommun där både stad och land har likvärdiga förutsättningar, där vi får bukt med de sociala och ekonomiska problem som kommunens invandringsmottagande skapat samt där välfärden får de resurser den behöver, säger Simon Alm, tillträdande gruppledare.

Han blir ny ledare för SD i Uppsala (Sveriges Radio P4 Uppland, 2014-10-09)