Insändare: SD vill ha en kyrka i tiden | Sverigedemokraterna Uppsala

Insändare: SD vill ha en kyrka i tiden

Följande insändare angående kyrkovalet publicerades igår tisdag den 10 september i nätupplagan av lokaltidningen Arbetarbladet, som täcker bland annat Tierps och Älvkarleby kommuner.

Insändaren publicerades även idag onsdag den 11 september i Enköpings-Posten. Varken UNT eller Uppsalatidningen har velat ta in SD:s insändare om kyrkovalet med olika motiveringar.

Publicerad 10 september 2013

SD vill ha en kyrka i tiden

Svenska kyrkan har idag abdikerat från många av sina grundläggande och traditionella värderingar. Det är den främsta anledningen till Sverigedemokraternas kyrkopolitiska engagemang.

Nu på söndag är det kyrkoval, och vi sverigedemokrater går till val på parollen tro och tradition. För oss är det självklart att den svenska kulturen är och har i hundratals år varit tätt sammanflätad med kristendomen och kyrkan. Det är något som många svenskar respekterar alldeles oavsett om man är troende, agnostiker eller ateist.

Idag ser vi en alltmer politiserad kyrka som tar ställning för olika särintressen. När kyrkan till exempel samarbetar med vänsterextremister, anställer muslimska imamer som i Stockholm eller tar ställning för en ännu mer ansvarslös migrationspolitik menar vi att man sökt sig långt bort från sina rötter och sitt grundläggande arbete.

Om vi får bestämma ska kyrkan vara en fast och trygg punkt i människors vardag. Kyrkan ska vara med från dop till begravning genom hela livet, och kyrkan bör ägna sig åt sitt grundläggande arbete att stå upp för kristendomen, sprida kristendomen vidare, hjälpa utsatta människor, inte minst hemlösa, och inte vika sig för den rådande tidsandan. Kort sagt måste vi få en fädernas kyrka och en kyrka i tiden men inte av tiden.

kyrkovalskandidater (SD) Uppsala stift

SD vill ha en kyrka i tiden (Arbetarbladet, 2013-09-10)

SD vill ha en kyrka i tiden (Enköpings-Posten, 2013-09-11)

SD – för tro och tradition (Sala Allehanda, 2013-09-13)