Centerpartiet i Uppsala hycklar om tiggeriförbud | Sverigedemokraterna Uppsala

Centerpartiet i Uppsala hycklar om tiggeriförbud

I dagens UNT (14/6) uttalar sig kommunalrådet Stefan Hanna (C) positivt till ett tiggeriförbud i Uppsala kommun. Detta trots att Centerpartiet och alla andra partier utom Sverigedemokraterna röstade ned en SD-motion i Uppsala kommunfullmäktige den 31 oktober 2011 om att införa just ett sådant förbud.

Stefan Hanna är även ordförande i den ansvariga gatu- och samhällsmiljönämnden, som i sitt remissyttrande 2011 menade att tiggeri ”inte inverkar negativt på nämndens ansvarsområde”. I fullmäktigedebatten 2011 deltog bland andra Stefan Hanna och Karin Ericsson (båda C) och yrkade avslag till motionen, som också blev nedröstad.

Sverigedemokraternas gruppledare i Uppsala kommunfullmäktige,  kommenterar:

– Detta är inget annat än ett stort hyckleri och kappvänderi av Stefan Hanna och Centerpartiet. Först avslår och röstar man ned en motion om att införa just det förslag som Stefan Hanna nu för fram, och sedan ett halvår senare gör man förslaget till sitt eget. Vi sverigedemokrater tror att väljarna föredrar originalet före kopian, och det återstår fortfarande att se om Centerpartiet menar allvar med sitt förslag eller om det bara är tomma ord.

Länkar:

Motioner om förbud mot tiggeri och medborgarförslag (Sverigedemokraterna Uppsala, uppsala.sverigedemokraterna.se, 2011-03-28 kl. 20.18)
Handlingar och protokoll ifrån Uppsala kommunfullmäktige 2011-10-31
Webb-tv ifrån Uppsala kommunfullmäktige 2011-10-31
Hanna vill ha förbud mot tiggeri (Upsala Nya Tidning, unt.se, 2012-06-14 kl. 11.00/2012-06-14 kl. 13.06, Staffan Wolters; även UNT:s pappersupplaga 2012-06-14, s. A6–7)